Vyučovací předmět dějepis směřuje k tomu, aby žáci byli schopni porozumět vývoji lidské společnosti od jejího vzniku do současnosti.
Informace získává žák 1. cyklu studia v oblastech:
- počátky lidské společnosti a nejstarší civilizace (pravěk a starověk) – v rámci osmiletého gymnázia v primě
- křesťanství, objevy a dobývání (středověk a počátky novověku) – v rámci osmiletého gymnázia v sekundě
- moderní doba a modernizace společnosti (novověk: 17. – 19. století) – v rámci osmiletého gymnázia v tercii
- rozdělený a integrující svět a člověk v dějinách (novověk: 20. století – současnost) – v rámci osmiletého gymnázia v kvartě.
Žák 2. cyklu gymnázia získává informace v oblastech:
- počátky lidské společnosti, nejstarší civilizace a období raného středověku – v rámci osmiletého cyklu v kvintě a čtyřletého cyklu v 1. ročníku
- období od raného středověku do konce novověku v rámci osmiletého cyklu v sextě a čtyřletého cyklu ve 2. ročníku
- období od Velké francouzské revoluce do 20. let 20. století v rámci osmiletého cyklu v septimě a čtyřletého cyklu ve 3. ročníku
- období od 20. let 20. století do roku 1989 v rámci osmiletého cyklu v oktávě a čtyřletého cyklu ve 4. ročníku
Během vyučovacích hodin je kladem důraz na komunikaci, schopnost vyjadřovat se, přemýšlet o problému a dokázat o něm hovořit.
Důležité je naučit žáky pracovat s textem (učebnicemi, odbornou literaturou, časopisy, internetem), otázkami za textem v učebnici i v dějepisných atlasech, mapou, časovou přímkou i audiovizuálními dokumenty. Vhodnou způsobem, jak zpestřit výuku dějepisu, jsou návštěvy muzeí i příležitostných výstav a exkurze na zajímavá historická místa.
Výchovnou a vzdělávací strategií práce v hodinách dějepisu je docílení toho, aby žák dokázal přijímat a následně sdělovat informace ostatním, např. formou referátů nebo obvyklým ústním prověřováním žákových znalostí učitelem.
Časové a organizační vymezení předmětu:
Vyučovací předmět dějepis má v primě – oktávě osmiletého cyklu a v 1. – 4. ročníku čtyřletého cyklu časovou dotaci 2 vyučovací hodiny týdně.
Výuka probíhá ve třídě s celým kolektivem žáků.
Volitelné předměty oboru:
Seminář z dějepisu – dvouletý
Je určen studentům septimy a oktávy osmiletého cyklu a 3. a 4. ročníku čtyřletého cyklu. Obsahovou náplní tohoto předmětu jsou regionální dějiny a vybrané kapitoly z obecných dějin období od starověku do konce 19. století.
Součástí předmětu jsou i přednášky lektorů Muzea Těšínska, exkurze do muzeí a památkových objektů našeho regionu. V rámci předmětu mají studenti možnost vypracovat seminární práci.
Seminář z moderních dějin – jednoletý
Je určen studentům oktávy osmiletého cyklu a 4. ročníku čtyřletého cyklu. Obsahovou náplní tohoto předmětu jsou obecné dějiny 20. století se zvláštním zaměřením na vývoj v zemích třetího světa a na současná ohniska válečných konfliktů.
Součástí semináře je také zpracování referátu na vybraná témata a jeho prezentace v rámci hodiny před seminární skupinou.
Výuka probíhá ve třídě s celým kolektivem žáků.
Maturitní témata
- Lidská společnost v pravěku
- Starověké civilizace v Orientu a Středomoří
- Antické Řecko
- Antický Řím
- Západní Evropa a Orient v raném středověku
- Střední a východní Evropa v raném středověku
- Český stát v raném středověku
- Český stát v době vrcholného středověku
- Český stát v době husitské a pohusitské
- Západní Evropa ve vrcholném a pozdním středověku
- Západní Evropa v raném novověku, zámořské objevy a počátky kolonialismu
- Český stát a rakouská monarchie v době předbělohorské
- Revoluce v Nizozemí a v Anglii
- Třicetiletá válka a poválečný vývoj v Evropě
- Habsburská monarchie a české země po třicetileté válce
- Počátky britského impéria, vznik USA a občanská válka
- Velká francouzská revoluce a doba napoleonská
- Ponapoleonská Evropa
- Revoluce v Evropě v letech 1848 – 1849
- Evropa ve 2. polovině 19. století
- Habsburská monarchie ve 2. polovině 19. století
- Svět v předvečer 1. světové války, 1. světová válka a ruské revoluce
- Vznik Československa a jeho vývoj ve 20. a 30. letech 20. století
- Evropa a svět mezi dvěma světovými válkami
- Růst nacistické agrese a 2. světová válka
- Druhá republika a německá okupace českých zemí
- Poválečný vývoj v Československu a nástup komunismu
- Československo v 60. letech 20. století a v období tzv. normalizace
- Evropa a svět po 2. světové válce
- Národně osvobozenecké hnutí zemí třetího světa a ohniska válečných konfliktů