• Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • Bakaláři
  • Moodle
  • Strava.cz
  • ISIC
  • MS Office
  • Robotel teacher
  • Robotel student
  • Česky
  • English
  • Deutsch
  • Français

Pedagožky Gymnázia Josefa Božka vedou krajské kabinety.

Pedagožky Gymnázia Josefa Božka vedou krajské kabinety.

Součástí krajských center kolegiální podpory jsou i metodické kabinety, které vznikly v rámci implementace Krajského akčního plánu v Moravskoslezském kraji. V sekci Kompetence pro život vedou dvě sekce vyučující Gymnázia Josefa Božka. Mgr. Kateřina Bernatíková již druhým rokem funguje jako metodička čtenářské gramotnosti, Mgr. Lenka Ciencialová je metodičkou matematické gramotnosti.

Rozvoj čtenářské gramotnosti je nezbytný základ, na kterém mohou žáci stavět v pracovním i osobním a společenském životě: Porozumět textu (nejen beletristickému, ale i odbornému či administrativnímu), pracovat s informacemi – umět je zasadit do širšího kontextu, kriticky zhodnotit, aplikovat v relevantních souvislostech, zformulovat vlastní názor, diskutovat se schopností naslouchat druhému i vhodným způsobem argumentovat tak, aby jedinci byli schopni dosáhnout svých osobních i pracovních cílů. Tyto kompetence významně přesahují úzké oborové zaměření a ilustrují, jak čtenářská gramotnost ovlivňuje školní, a později i pracovní úspěšnost žáků.

Matematická gramotnost je schopnost jedince formulovat, používat a interpretovat matematiku v různých kontextech. Zahrnuje matematické myšlení, používání matematických pojmů, postupů, faktů a nástrojů k popisu, vysvětlování a předpovídání jevů. Pomáhá jedinci si uvědomit, jakou roli hraje matematika ve světě, a díky tomu správně usuzovat a rozhodovat se tak, jak to vyžaduje konstruktivní, angažované a reflektivní občanství.

V oblasti matematické gramotnosti mají žáci výrazný problém využít svůj získaný matematický aparát k řešení problémů v životě, prostor pro přemýšlení bývá ve výuce upozaďován ve prospěch drilování, pracovní trh preferuje jedince, kteří dokáží samostatně řešit problémy. U žáků je potřeba podporovat samostatné hledání vlastního řešení, rozvíjet jejich logické myšlení, vyvozování, hledání souvislostí příčiny a následku, pochopit, k čemu je dobré učit se matematiku.

Obě metodičky se snaží v rámci projektu otevřít problematiku na úrovni středních škol. Spolupracují s odborníky a pravidelně pořádají tematická setkání a semináře pro učitele, aby se úroveň žáků v matematické a čtenářské gramotnosti zvýšila.

Tomáš Hudec, ředitel školy

Moravskoslezský kraj

Gymnázium Josefa Božka, Český Těšín je příspěvkovou organizací
zřizovanou Moravskoslezským krajem

Příspěvková organizace Moravskoslezského kraje

Gymnázium Josefa Božka, Český Těšín, p.o.

Frýdecká 689/30
737 01 Český Těšín

IČ: 62331639
IZO: 000601578